ΔΙΑΒΑΣΤΕ

ΠΑΛΑΙΑ ΤΕΥΧΗ ΣΤΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ:

www.aiginitika.blogspot.gr

Α Ρ Θ Ρ Α

1η Μάη: Πάντα Επίκαιρη – Φάρος ελπίδας για τους αγώνες του Σήμερα

 Τα φέρνει έτσι η ιστορία που κάθε φορά η 1η του Μάη να αποκτά ξεχωριστό νόημα. Πάντα ...

Η ομορφιά είναι ηθική…και ηθική είναι η ομορφιά

Της Ελένης Τομπέα Τι είναι ηθική; Καταρχήν θα πρέπει να αποσαφηνίσουμε το γεγονός πως οι ηθικοί ...

Πώς μπορεί η αποκέντρωση να επηρεάσει την ανάπτυξη

Του Ράλλη Γκέκα , διδάκτωρα Οικονομικών της Τ. Α. Στην πολιτική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ...

Ο ΥΠΟΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΑΓΩΓΟΣ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ

Παρόλο που το δημοτικό συμβούλιο ασχολήθηκε με κατεπείγοντα θέματα δεν έλειψαν και οι ερωτήσεις που πυροδότησαν την ατμόσφαιρα.


Πλατεία… και υδρόμετρα
Την σκυτάλη πήρε ο κ. Καλαφάτης που είπε ότι στην πλατεία Εθνεγερσίας μόνο το άγαλμα έμεινε, έμαθε ότι θα μετονομαστεί σε μπουμ-μπουμ και χαρακτήρισε απερίγραπτη την κατάσταση…
Απαντώντας ο κ. Δήμαρχος είπε ότι έχει ενημερώσει την Αστυνομία η οποία αν δεν τα μαζέψει ο συντοπίτης μας θα τα μαζέψει η ίδια η Αστυνομία
Πολλές και οι καταγγελίες για τα σκουπίδια που έχει γεμίσει η Αίγινα. Ο κ. Δήμαρχος είπε ότι στον τομέα της καθαριότητας υπάρχει  πρόβλημα. Έχει μεγαλώσει η Αίγινα και είναι 84 τ.χ. (Σ.Σ.!!!)  Το πρόβλημα το δημιουργούν τα ογκώδη. Υπάρχει συμπολίτης που δεν αφήνει τους οδηγούς να μπουν στον σκουπιδότοπο.
Στην ερώτηση του κ. Οικονόμου για την διαφορά των κυβικών νερού που υπάρχει μεταξύ υδρομετρητή Λεοντίου και ΕΥΔΑΠ ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κ. Μαρμαρινός Αγής είπε:
Ο υδρομετρητής έχει σταλεί στην ΕΥΔΑΠ για έλεγχο. Είχα κάνει αφαίρεση από τον μεταφορέα 8.000 κυβικά.  Εχουμε κάνει δυο μετρήσεις και έχουμε διαπιστώσει ότι τα ρολόγια της ΕΥΔΑΠ χάνουν και αύριο η ΕΥΔΑΠ προβαίνει στην αντικατάσταση τους με νέα μεγαλύτερης ακρίβειας. (Σ.Σ. τα ρολόγια της ΕΥΔΑΠ που παίρνει ο άλλος υδρομεταφορέας γιατί δεν χάνουν;)
Εγώ , ο δήμαρχος κι ο Μαργαρώνης κυβίσαμε ξεχωριστά τα Φιλιατρά και το Ιωάννης και τα υδρόμετρα της ΕΥΔΑΠ χάνουν από 17 έως 33%
Το Ιωάννης βγήκε όπως και πέρυσι 1270 κυβικά και το Φιλιατρά 1180 ενώ πέρυσι το είχαμε κυβίσει 1165. Αρα οι κυβίσεις είναι σωστές αφού έχουν γίνει 2 φορές. Εχουμε στείλει στην ΕΥΔΑΠ τις μετρήσεις η οποία συνεδρίασε την Δευτέρα και διαπίστωσε το πρόβλημα που υπάρχει εκεί και αύριο θα μου στείλει και έγγραφο ότι  τοποθετεί νέα υδρόμετρα μεγαλύτερης ακριβείας


Ο αγωγός νερού
Το σπουδαιότερο θέμα ήταν «Έγκριση σύναψης προγραμματικής σύμβασης και των όρων αυτής, μεταξύ του Δήμου Αίγινας και της Περιφέρειας Αττικής για την «Κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού σύνδεσης της νήσου Αίγινας με την ΕΥΔΑΠ» (προϋπολογισμού 32.520.000 €)»
Στην εισήγηση του ο κ. Δήμαρχος είπε ότι υλοποιητής του έργου είναι η Περιφέρεια, ο δήμος είναι ο κύριος του έργου. Το έργο γίνεται με τον τρόπο μελέτη-κατασκευή και ο  προϋπολογισμός είναι 32.520.000 ευρώ. Ο χρόνος υλοποίησης του έργου είναι 16 μήνες και ο χρόνος συντήρησης 36 μήνες.
Ο κ. Κουκούλης Π επανειλημμένα ρώτησε από πού προκύπτουν οι 16 μήνες και τα 32.520.000 ευρώ ενώ τόνισε ότι από την σύμβαση λείπουν τα 2 παραρτήματα.
Στην ομιλία του ο κ. Κουκούλης Π. είπε ότι το έργο έφτασε μέχρι εδώ επειδή το ξεκίνησε και το διαχειρίστηκε ο Δήμος. Τώρα μετά την σύμβαση θα το διαχειριστεί η Περιφέρεια. Η σύμβαση γράφει συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα δηλαδή από το ΕΣΠΑ και το ελληνικό κράτος και ο κ. Δήμαρχος μας λέει από πόρους της Περιφέρειας. Γράφτε το στην σύμβαση. Δώστε μας πειστήρια ότι ο προϋπολογισμός είναι 32,5 εκατομμύρια
Ο κ. Δήμαρχος επέμενε στη φράση του «Εμείς καλούμαστε να ψηφίσουμε την σύμβαση, τους όρους της σύμβασης  όπως έκανε και η περιφέρεια».
Ο κ. Γκότσης τόνισε κι αυτός ότι είναι  υπέρ του έργου αλλά ζητά να διευκρινιστούν  κάποια πράγματα. Ποιος θα πληρώσει το έργο; Στη σύμβαση αναφέρεται ότι η Περιφέρεια θα ψάξει για την χρηματοδότηση του έργου.
Μετά από πολλή ώρα ο κ. Μαρμαρινός είπε ότι από το κόστος της προμελέτης του 2009 που ήταν 24 εκατομμύρια σε σημερινές τιμές του 2014 έφτασε τα 29 εκατομμύρια συν την μελέτη και την συντήρηση φτάσαμε στο ποσόν των 32,5 εκατομμυρίων ευρώ.
Από τη συζήτηση φάνηκε ότι η Διοίκηση του Δήμου ευελπιστεί ότι τελικά τα χρήματα για το έργο θα τα βάλει η Περιφέρεια. Εμείς γνωρίζουμε ότι τα χρήματα που περίσσευαν στην Περιφέρεια ο κ. Σγουρός τα ενέταξε προεκλογικά σε έργα, στα οποί α δεν ήταν μέσα το έργο του αγωγού. Ως εκ τούτου το βλέπουμε να εντάσσεται στο νέο ΕΣΠΑ κι ο Θεός να βοηθήσει να υλοποιηθεί κάποτε αυτό το έργο. Ως τότε όμως ο νέος Δήμαρχος κάτι πρέπει να κάνει για να σταματήσει ο Δήμος να κρέμεται από τους υδρομεταφορείς.


Παιδικοί σταθμοί
Το θέμα των παιδικών σταθμών απασχόλησε το δημοτικό συμβούλιο με την ευκαιρία της αίτησης.
Όπως ειπώθηκε από τις 55 αιτήσεις οι 46 πληρούν τις προϋποθέσεις για να εισαχθούν στον παιδικό σταθμό της Αίγινας. Το δημοτικό συμβούλιο ζήτησε την κάλυψη 20 θέσεων από το πρόγραμμα της ΕΤΑΑ (ΕΣΠΑ) «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής» με αίτηση του που πρέπει να γίνει μέχρι 21 Ιουλίου. Στο πρόγραμμα αυτό μπορούν να εισαχθούν και παιδιά ανέργων και όχι μόνο παιδιά με δυο εργαζόμενους γονείς που αναφέρει το καταστατικό του παιδικού σταθμού.
Την καθυστέρηση του παιδικού σταθμού στον Κοντό έθιξαν στο δημοτικό συμβούλιο γονείς αλλά και ο νεοεκλεγείς δήμαρχος κ. Μούρτζης.


Αλλα θέματα

Το Δημοτικό Συμβούλιο υποχρεώθηκε στην παύση της λειτουργίας των παιδικών χαρών - μέχρι της ολοκλήρωσης των ελέγχων και της πιστοποίησής τους - σύμφωνα με τις προδιαγραφές της αριθμ. 28492 Υ.Α του Υπουργού Εσωτερικών που εκδόθηκε μετά το γνωστό δυστύχημα της Αργυρούπολης.

Ομόφωνα ψηφίστηκε το θάμα «Περί σύναψης προγραμματικής σύμβασης και των όρων αυτής, μεταξύ του Δήμου Αίγινας  και της Περιφέρειας Αττικής, για το έργο: «Μελέτη περιφερειακής οδού πόλης Αίγινας» συνολικού προϋπολογισμού 202.653,57 € (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ)».

 

Αναπάντητα τα ερωτήματα που προκαλεί το πόρισμα του πραγματογνώμονα για τις διαφορές νερού.

Η πραγματογνωμοσύνη για την υδροδότηση του Δήμου συζητήθηκε σαν 15ο θέμα της ημερήσιας διάταξης την 9 Απριλίου (Σ.Σ. στις 12.30 το βράδυ) παρόλο που ο δημοτικός σύμβουλος κ. Οικονόμου είχε ζητήσει να συζητηθεί 1ο θέμα που θα είναι ξεκούραστοι οι δημοτικοί σύμβουλοι. Την πρόταση δεν την δέχτηκε ο Δήμαρχος παίρνοντας  την απάντηση από τον κ. Οικονόμου «ποντάρετε στην κούραση μας».
Ο κ. Δήμαρχος πρότεινε όπως η πραγματογνωμοσύνη τύχει νομικής υποστήριξης.
Ο κ. Κουκούλης Π. ανέφερε ότι όλα έβαιναν καλώς την τριετία 2007-2009 και ότι το 2010 ήταν χαλασμένα τα υδρόμετρα της ΕΥΔΑΠ στο Πέραμα.
Η κ. Κανελλά αναρωτήθηκε γιατί απουσιάζει ο πραγματογνώμονας που είναι ο μόνος που μπορεί να δώσει κάποιες εξηγήσεις στην απόφαση του και αναρωτήθηκε μήπως και οι συμβάσεις είναι αίολες. Πρότεινε να πάει το θέμα σε νομικό σύμβουλο που ειδικεύεται σε συμβάσεις δημοσίου. Παράλληλα ζήτησε από την Διοίκηση του δήμου να οριστεί υπάλληλος που θα παρακολουθεί την ποσότητα παραλαβής του νερού.
Ο Αντιδήμαρχος ύδρευσης κ. Μαρμαρινός είπε ότι ο πραγματογνώμονας απλά είδε τους μετρητές αλλά δεν μέτρησε τίποτα. Ισως έφταιγε και η διάταξη του υδρομέτρου την οποία αλλάξαμε. Επίσης ο κ. αντιδήμαρχος είπε ότι αυτό που κάνει ο δήμος είναι να καταγράφει τις ενδείξεις μια φορά τον μήνα στην επιτροπή παραλαβής. Ο έλεγχος της ποσότητας νερού μπορεί να γίνει με τον κυβισμό της δεξαμενής το οποίο είναι δύσκολο γιατί την ίδια στιγμή η δεξαμενή τροφοδοτεί και τις δεξαμενές των διαμερισμάτων.
Και οι υπόλοιποι σύμβουλοι συμφώνησαν ότι έπρεπε να είναι παρών και ο πραγματογνώμων μηχανικός και μετά από επιμονή της κ. Κανελλά να δοθεί σε εξειδικευμένο νομικό σύμβουλο ψηφίστηκε η πρόταση «να δοθεί το πόρισμα σε εξειδικευμένο νομικό σύμβουλο και να εξουσιοδοτηθεί ο δήμαρχος για να προχωρήσει το θέμα».
Το δημοτικό συμβούλιο μπορεί να ξεκίνησε στις 6:30 και να αερολογούσε 3 ώρες για τα οικόσιτα αλλά ένα τόσο σοβαρό θέμα δεν μπορεί να συζητείται μετά από 6 ώρες στις 12:30 το βράδυ. Την ευθύνη την έχει τόσο ο δήμαρχος όσο και ο πρόεδρος του Δ.Σ. που καταρτίζει τα θέματα.
Η παρουσία του πραγματογνώμονα ήταν επιβεβλημένη. Κατά την γνώμη μας έπρεπε το θέμα να συζητηθεί έκτακτα μετά από μια εβδομάδα με την παρουσία του μηχανικού πραγματογνώμονα. 
Ο νομικός σύμβουλος που ειδικεύεται στις συμβάσεις δεν μπορεί να γνωρίζει αν τα πλοία μετέφεραν νερό με γεμάτες τις δεξαμενές ή με το ωφέλιμο φορτίο.
Η ΕΥΔΑΠ λέει ότι οι υδρομετρητές της δεν ήταν χαλασμένοι και παρουσιάζουν μια απόκλιση +_2%. Ο πραγματογνώμων λέει ότι οι υδρομετρητές παρουσιάζουν μια υστέρηση της τάξης του 5%. Και ο πρώην δήμαρχος κ. Κουκούλης λέει ότι οι υδρομετρητές ήταν χαλασμένοι. Τι θα κάνει ο νομικός σύμβουλος, θα παίξει τον παπά για να βρει ποια από τις τρεις προτάσεις είναι η σωστή;
Βέβαια υπάρχει πάντα και η απορία γιατί στον πραγματογνώμονα δεν δόθηκαν όλα τα στοιχεία και ιδιαίτερα τα πρωτεύοντα στοιχεία με τα οποία δούλεψε η ομάδα εργασίας του δήμου για τις διαφορές των ποσοτήτων νερού;
Απαντήσεις δεν δόθηκαν από την πραγματογνωμοσύνη. Το ερώτημα γιατί οι μετρητές στο Πέραμα χαλάγανε ενώ οι μετρητές του Ασπροπύργου δεν χαλάγανε δεν μπόρεσε να μας το εξηγήσει ούτε ο κ. Κουκούλης Π. Νομίζουμε ότι τώρα που πηγαίνει σε νομικό σύμβουλο πρέπει ο δήμαρχος να του δώσει το δικαίωμα, αν κρίνει απαραίτητο, να προσλάβει και τεχνικό σύμβουλο για να ερευνήσει σε βάθος το θέμα και να μην αφήσει αναπάντητες ερωτήσεις.

ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΡΟ

 
Με αίτηση του ο Δήμος προς το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) ζήτησε να γίνει πραγματογνωμοσύνη στο πόρισμα ομάδας εργασίας του Δήμου στην προμήθεια ποσοτήτων νερού στο νησί.
Ο Δήμος Αίγινας διαπίστωσε διαφορές στις καταγραφείσες ποσότητες μεταξύ σημείων υδροληψίας και υδροδότησης και όρισε ομάδα εργασίας να εξετάσει τα στοιχεία για το διάστημα 2010-2013. Η ομάδα εργασίας παρέδωσε το πόρισμά στις 26-5-2013.
Ο πραγματογνώμων του ΤΕΕ δεν παρέλαβε κάποια στοιχεία που ζήτησε ενώ δέχτηκε το πόρισμα της ομάδας εργασίας χωρίς να έχει πρόσβαση στα πρωτογενή στοιχεία που έλαβε υπόψη η ομάδα εργασίας.
Εξετάζοντας ο πραγματογνώμων τα άρθρα των συμβάσεων την τριετία μεταξύ Δήμου και υδρομεταφορέων διαπιστώνει ότι η σχετική διαδικασία δεν έχει τηρηθεί στο σύνολο της και ειδικότερα στο τμήμα ελέγχου ποσοτήτων παραλαβής μέσω καταγραφής των ενδείξεων των υδρομετρητών στις εγκαταστάσεις του Δήμου και στη διασταύρωση των ίδιων ποσοτήτων στους υδρομετρητές της ΕΥΔΑΠ.
Διαπιστώνεται ότι οι υδρομετρητές της ΕΥΔΑΠ υστερούν κατά 5% ενώ οι υδρομετρητές στο Λεόντι προπορεύονται κατά 13,5%.
Διαπιστώνεται ότι αν τα πλοία φόρτωναν με την μέγιστη χωρητικότητα τότε καλύπτεται η παραληφθείσα ποσότητα νερού. Αν όμως τα πλοία φόρτωναν με το μέγιστο ωφέλιμο φορτίο τότε οι ποσότητες είναι μικρότερες από τις φαινομενικά παραληφθείσες.
Το Δημοτικό Συμβούλιο θα εξετάσει γιατί οι επιτροπές του Δήμου δεν έκαναν τον έλεγχο στις ποσότητες παραλαβής νερού που αναφέρει η πραγματογνωμοσύνη και θα αποφασίσει με ποιόν τρόπο θα υπολογιστεί η μεταφορά του νερού (Μέγιστη χωρητικότητα ή ωφέλιμο φορτίο). Παράλληλα πρέπει να εξετάσει γιατί δεν δόθηκαν τα πρωτογενή στοιχεία με τα οποία η ομάδα εργασίας συνέταξε το πόρισμα της

ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΛΥΣΟΥΝ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΣΤΗΝ ΑΙΓΙΝΑ

Ο Δήμος επιχορηγήθηκε από το Υπουργείο Ανάπτυξης με το ποσόν των 5 εκατομμυρίων ευρώ για να καλυφθεί ο προϋπολογισμός του στην μεταφορά νερού με υδροφόρα σκάφη. Το δημοτικό συμβούλιο αποδέχτηκε στις 18 Ιουλίου σε έκτακτη συνεδρίαση το ποσόν των 1.693.513 ευρώ αφού τα 3.205.487 είναι ήδη εγκεκριμένα από το ΔΣ κατά τον αντιδήμαρχο κ. Νεκτ. Κουκούλη. Οι δημοτικοί σύμβουλοι κ.κ. Γκότσης και Κουκούλης Παν. προσπάθησαν να αποδείξουν ότι ο προϋπολογισμός στο κεφάλαιο του νερού είναι λάθος καθόσον οι δαπάνες είναι μικρότερες από τα έσοδα, θέμα που μπορεί να προκαλέσει ταμειακό πρόβλημα στο τέλος του χρόνου. Οι ίδιοι σύμβουλοι πρότειναν όπως ο διαγωνισμός για την μεταφορά νερού να συμπεριλάβει και το 2014 και όχι μόνο το τελευταίο τρίμηνο αυτού του χρόνου. Ο κ. Κουκούλης Ν. δήλωσε ότι εάν υπάρχει λάθος θα επανέλθουν ενώ τόνισε ότι το ποσοστό εισπραξιμότητας είναι από τα καλύτερα στην Ελλάδα. Αυτό που παρατηρούμε για μια ακόμα φορά είναι η ευκολία που η Πολιτεία επιχορηγεί την μεταφορά νερού με χρήματα ικανά να λύσουν οριστικά το πρόβλημα της υδροδότησης του νησιού. Και για να γίνουμε σαφείς, με 5 εκατομμύρια ευρώ εάν αγοράσουμε 3 υδροφόρες καινούργιες θα μας περισσέψουν και 2 εκατομμύρια. Ο αγωγός μεταφοράς νερού από την ΕΥΔΑΠ που εδώ και χρόνια συνέχεια «σκοντάφτει» πραγματοποιείται με την δρομολόγηση των τριών υδροφόρων. Επίσης η Δημοτική πλέον Επιχείρηση Υδρευσης του δήμου θα μπορεί να μεταφέρει νερό και σε γειτονικά νησιά και να αυξήσει τα έσοδα της. Απορούμε λοιπόν πως κανένας δημοτικός σύμβουλος δεν αντιπρότεινε να γίνει κάτι τέτοιο το οποίο θα λύσει οριστικά το πρόβλημα της μεταφοράς νερού από την ΕΥΔΑΠ στο νησί μας. Απορούμε, μετά την επιχορήγηση των 5 εκατομμυρίων πως κανένας δημοτικός σύμβουλος δεν ζήτησε την μείωση της τιμής του νερού στους καταναλωτές δημότες. Καλός ο αγωγός αλλά εξίσου καλές και οι υδροφόρες.

ΜΑΣ ΕΚΑΝΑΝ... ΚΑΙ ΤΗΝ ΧΑΡΗ!!!

 

   Συνεδρίασε σήμερα 29 Μαρτίου η οικονομική επιτροπή του Δήμου για την εξέταση των σφραγισμένων προσφορών για την τιμή μεταφοράς του νερού για τα έτη 2013-2014. Θα πρέπει να πούμε ότι η συνεδρίαση είχε ένα ενδιαφέρον πρώτον γιατί φαίνεται ότι η αρχική απόρριψη της τιμής των 2,17 ευρώ απο το δημοτικό συμβούλιο φαίνεται ότι βοήθησε τους μεταφορείς ,οι οποίοι προσγείωσαν την τιμή στα παλαιότερα δεδομένα των 1,91 και 1,88 αντίστοιχα  για την πόλη και τα διαμερίσματα.
  Ειλικρινά “λυπηθήκαμε” τον υδρομεταφορέα ο οποίος μας δήλωσε ότι τσακώθηκε με τον γιό του και την οικογένεια του γιατί μας πουλάει το νερό τζάμπα, όμως φαίνεται  ότι η άρνηση του κ. Μπέση να ψηφίσει την προηγούμενη τιμή  παρέμεινε ισχυρή, και έτσι δεν αποφεύχθηκαν οι ενδοοικογενειακοί καβγάδες. Παρόλα αυτά βέβαια δεν δίστασε να μας απειλήσει ανοικτά ότι δεν θα ανεχθεί ληξιπρόθεσμες οφειλές  και ότι θα κόψει το νερό όπως τον Αύγουστο του 2005 επί δημαρχίας Μούρτζη αν δεν πληρώνεται στην ώρα του. Τώρα γιατί οι παρευρισκόμενοι αντιμετώπισαν την απειλή με γέλια,  και δεν του θύμισαν πόσα ακριβώς έχει βγάλει απο την μεταφορά νερού όλα αυτά τα  χρόνια, ενώ αντίθετα πολύ εύκολα  θυμήθηκαν τις διαδικασίες στον Στέλιο Κοττάκη που σαν απλός παρατηρητής προσπάθησε να βάλει στο τραπέζι κάποια απο τα προβλήματα ειλικρινά δεν  το καταλάβαμε.
   Σε κάθε περίπτωση πάντως εκείνο που θα πρέπει να τονίσουμε ότι το παραμύθι της αύξησης του πετρελαίου που επικαλούνται οι μεταφορείς πρέπει να τελειώσει κάποτε. Αν υπάρχει αύξηση στα καύσιμα υπάρχει σημαντική μείωση σε όλα τα υπόλοιπα. Στους μισθούς των ναυτικών, στις συνθέσεις των πληρωμάτων , στην συντήρηση των σκαφων κλπ. Αν οι μεταφορείς θέλουν αύξηση οφείλουν να υποβάλλουν πλήρες κοστολόγιο στην δημοτική αρχή ώστε να εξεταστεί αν όντως τα λειτουργικά τους έξοδα αυξήθηκαν.
Και τότε να γίνει συζήτηση για τα περαιτέρω. Γιατί μόνο για αναξιοπαθούντες δεν μας μοιάζουν.       
   Για την ιστορία οι προσφορές έγιναν αποδεκτές και θα επικυρωθούν σε επόμενη συνεδρίαση όπως ο νόμος ορίζει.