- Δημιουργηθηκε στις Παρασκευή, 25 Ιουλίου 2014 11:34
- Παρασκευή, 25 Ιουλίου 2014 11:34
ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΜΑΤΙΑ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥΣ.
Της Γιούλη Χατζηαλεξιάδη
Αγαπητές αναγνώστριες, αγαπητοί αναγνώστες,
Αναδημοσιεύουμε, με ελάχιστες αλλαγές, άρθρο που είχε δημοσιευτεί τον Ιούλιο του 2003 στο περιοδικό "Σχεδία στα ανοιχτά της Αίγινας". Στα κομβικά του σημεία είναι προφητικό: για τον βίαιο τρόπο της "διόρθωσης" όταν τα προβλήματα θα σωρευθούν χωρίς την δυνατότητα της ειρηνικής διόρθωσης.
Ωστόσο, η ζωή και η εξέλιξή της επιτάσσουν την ειρηνική και ορθολογική διόρθωση. Χρέος μας είναι η πραγματοποίησή της.
Το κύριο ερώτημα είναι αν ο ανταγωνισμός είναι η μοναδική πρόταση στον αγώνα της επιβίωσης;
Ο άγριος αυτός ανταγωνισμός μέσα στον οποίο ζούμε στην κοινωνία (στις σχέσεις, στη δουλειά) και τον οποίο βλέπουμε στην καταστροφολάγνα τηλεόραση, είναι αυτή η αποκλειστική δυνατότητα;
Οπωσδήποτε όχι.
Ο Δαρβίνος κατέγραψε την επικράτηση των ατόμων που ανέπτυξαν τα ευνοϊκότερα χαρακτηριστικά στηνν πορεία τηε εξέλιξης των ειδών. Ισχυρίζομαι ότι και η εξέλιξη της κοινωνίας εξαρτάται από “ευνοϊκά” ατομικά χαρακτηριστικά τα οποία δεν είναι ανταγωνιστικά: είναι συναγωνιστικά. Για ποιον λόγο δεν είναι ευνοϊκο χαρακτηριστικό η αξιοπρέπεια, η συνεργατικότητα, η κατανόηση, οι καθαροί λογαριασμοί, ο σεβασμός στη διαφορά του άλλου; Μοιάζει όλοι να τα επιθυμούμε.
Στην εποχή μας η εξέλιξη των ειδών και του ανθρωπίνου είδους εξαρτάται από κοινωνικές επιλογές,από επιλογές στο κοινωνικό επίπεδο – όχι από τις φυσικές συνθήκες. Τέτοιες επιλογές έχουν φτιάξει έναν κόσμο δύσκολο, όπου κάθε χρόνο χάνονται χιλιάδες είδη φυτών και ζώων, όπου το φυσικό περιβάλλον πάσχει σοβαρά. όπου άνθρωποι υποφέρουν από πείνα, αρρώστεια και πολέμους. Στα επιστημονικά εργαστήρια κατασκευάζονται νέα είδη τα οποία αλλοιώνουν τον κόσμο των ειδών με πολλαπλά επιβλαβή τρόπο. Μόλις εμφανιστεί κάποιος καινούργιος ιός όλοι αναρωτιώμαστε εάν δεν φτιάχτηκε μέσα σε κάποιο εργαστήριο. Οι επιθετικοί πόλεμοι των ημερών μας καταστρέφουν γη και νερό, ανθρώπους και οικονομίες. Όλα αυτά έχουν γίνει στο όνομα του μέγιστου κέρδους. Όμως η κερδοσκοπία απέναντι στη φύση και τον άνθρωπο, ας πω καλύτερα η εγκληματική αισχροκέρδεια, έχει αποδειχθεί λάθος, ένα τερατώδες λάθος. Είναι ένα λάθος που μας αφορά όλους, αφενός διότι συμμετέχουμε όλοι, ηθελημένα ή αθέλητα, αφετέρου γιατί ξεσπά επάνω μας, στην υγεία μας και των παιδιών μας, στο μέλλον του πλανήτη, στην κοινωνική μας υγεία και στις μεταξύ μας σχέσεις, και στην ετοιμότητά μας να σταθούμε αλληλλέγγυοι προς όσους υποφέρουν.
Ωστόσο, η εξέλιξη προχωρά με λάθη. Λάθη οδήγησαν την εξέλιξη από τον πρώτο μονοκύτταρο αργανισμό στη δημιουργία των ειδών, μέσα από μια διαδικασία όπου τα λιγότερο προσαρμοσμένα στις επιταγές του περιβάλλοντος είδη εκλείπουν και τα καλύτερα προσαρμοσμένα επιβιώνουν και εξελίσσονται.Η φύση επέλεξε μέσα από δοκιμές, μέσα απο λάθη – λάθη προσαρμογής – τα όντα που θα επιβιώσουν.
Στις μέρες μας η επιβίωσή μας, η επιβίωση του ανθρώπου ως μέλος του κοινωνικού και φυσικού περιβάλλοντος, εξαρτάται από την διόρθωση του λάθους που ορίζει τον ανταγωνισμό, τον πόλεμο, την αισχροκέρδεια ως κυρίαρχες, αν όχι αποκλειστικές, δυνατότητες. Η διόρθωση αυτού του λάθους αποκαθιστά την φυσική και κοινωνική ισορροπία, είναι το ευνοϊκό χαρακτηριστικό που οδηγεί σε καλύτερη φυσική και κοινωνική προσαρμογή. Είναι η διόρθωση του άδικου που συνιστούν η καταστρατήγηση της φύσης και των μηχανισμών της, η κοντόφθαλμη χρήση των φυσικών πόρων, οι κερδοσκοπικοί πόλεμοι, η καταστροφή κοινωνιών που έχουν αλλιώτικες δομές και οικονομίες. Είναι συμφέρον μας η διόρθωση αυτή να γίνει έγκαιρα, με τον ειρηνικό τρόπο, κι όχι εκρηκτκά με τον τρόπο της πλανητικής καταστροφής.
Ισχυρίζομαι ότι ο ειρηνικός τρόπος είναι ο τρόπος της συνεργασίας, της αποδοχής της κοινωνικής διαφοράς, της ανταποδοτικότητας και της αξιοπρέπειας (τις οποίες διακρίνω από την φιλανθρωπία...) κι όχι του ανταγωνισμού, ειρηνικός είναι ο τρόπος της διεκδίκησης κι όχι της παραίτησης, ειρηνικός είναι ο τρόπος του συλλογοκεντρικού κι όχι του ατομοκεντρικού συμφέροντος.
Συγκλονιστικό σημείο στην “Ίστορία” του Θουκυδίδη είνα ο διάλογος Αθηναίων προς Μήλιους, όπου αναδεικνύεται η πάλη της ισχύος με το δίκαιο, του άδικου με την αδυναμία. Οι Μήλιοι βέβαια καταστράφηκαν, η μάχη όμως που έδωσαν καταγράφηκε στην Ιστορία.Οι καραστροφείς Αθηναίοι αντιμετώπισαν μετά από λίγο και την δική τους καταστροφή, εκείνη στην οποία τους οδήγησε η αλαζονική ανισορροπία που δημιούργησε η εξουσία τους.
Η Ιστορία διδάσκει. Το άν θα διδαχθούμε ή όχι καθορίζει σήμερα την πορεία της εξέλιξης.