ΔΙΑΒΑΣΤΕ

ΠΑΛΑΙΑ ΤΕΥΧΗ ΣΤΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ:

www.aiginitika.blogspot.gr

Α Ρ Θ Ρ Α

1η Μάη: Πάντα Επίκαιρη – Φάρος ελπίδας για τους αγώνες του Σήμερα

 Τα φέρνει έτσι η ιστορία που κάθε φορά η 1η του Μάη να αποκτά ξεχωριστό νόημα. Πάντα ...

Η ομορφιά είναι ηθική…και ηθική είναι η ομορφιά

Της Ελένης Τομπέα Τι είναι ηθική; Καταρχήν θα πρέπει να αποσαφηνίσουμε το γεγονός πως οι ηθικοί ...

Πώς μπορεί η αποκέντρωση να επηρεάσει την ανάπτυξη

Του Ράλλη Γκέκα , διδάκτωρα Οικονομικών της Τ. Α. Στην πολιτική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ...

Aύξηση θερμοκρασίας

Στο σημερινό, θα ασχοληθούμε με το φαινόμενο της υπερθέρμανσης του πλανήτη, για το οποίο τόσα και τόσα έχουν λεχθεί και με το οποίο ασχολήθηκαν επιστήμονες σε παγκόσμια κλίμακα, αλλά και κυβερνήσεις, Μ.Κ.Ο., μέχρι και ο Ο.Η.Ε. με την διοργάνωση Συνδιασκέψεων για το Κλίμα και την δημιουργία ειδικού σχετικού Πρωτόκολλου (το πρωτόκολλο του Κυότο).
Η συστηματική και συνεχής καταγραφή της θερμοκρασίας του αέρα σε διάφορα (όλο και περισσότερα) σημεία του πλανήτη από Μετεωρολογικές Υπηρεσίες, Πανεπιστήμια και ερευνητικά ιδρύματα, επέτρεψε σιγά-σιγά, την εκτίμηση της μέσης θερμοκρασίας σε επίπεδο πλανήτη. Έτσι παρατηρήθηκε ότι, από τις αρχές του περασμένου αιώνα, έβαινε αυξανόμενη. (Μέση μεταβολή της θερμοκρασίας του πλανήτη από το 1880 μέχρι σήμερα)
Μια ανάλογη αύξηση παρατηρήθηκε και στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) προς την ατμόσφαιρα, που προέρχεται από την καύση ορυκτών καυσίμων, κάρβουνου στην αρχή του αιώνα και στη συνέχεια πετρέλαιου. Η χρήση αυτών των ορυκτών καυσίμων αυξήθηκε δραματικά με την επέκταση της βιομηχανικής επανάστασης σε όλο τον δυτικό κυρίως κόσμο (ΗΠΑ και Ευρώπη). Το διοξείδιο του άνθρακα όμως κατατάσσεται στα λεγόμενα αέρια του θερμοκηπίου, τα οποία έχουν το χαρακτηριστικό να εγκλωβίζουν την θερμική ακτινοβολία με αποτέλεσμα την σημαντική αύξηση της θερμοκρασίας στον χώρο που περιβάλουν. Είναι η αρχή πάνω στην οποία βασίζονται τα γνωστά μας θερμοκήπια. (Εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) στην ατμόσφαιρα από το 1800 μέχρι το 2000)
Ήταν λοιπόν λογικό να γίνει η συσχέτιση της αυξημένης θερμοκρασίας με την αυξημένη παρουσία διοξειδίου του άνθρακα αλλά και άλλων αερίων του θερμοκηπίου (σε μικρότερο βαθμό) στην ατμόσφαιρα. Ωραία ως εδώ… Θα μου πείτε και τι έγινε αν αυξηθεί η θερμοκρασία στον πλανήτη έναν, δύο, ή και τρεις βαθμούς; Στις περιοχές που έκανε κρύο θα κάνει λιγότερο (θα ζεσταθεί το κοκαλάκι μας) και εκεί που κάνει ζέστη, έ με την σύγχρονη τεχνολογία των κλιματιστικών κλπ., θα αντιμετωπιστεί και αυτό, σιγά το πρόβλημα… Όμως δεν είναι καθόλου έτσι τα πράγματα. Η ανθρωπότητα και οι σημερινές κοινωνίες είναι «χτισμένες» πάνω στο σημερινό παγκόσμιο κλίμα (που διαφέρει βέβαια από περιοχή σε περιοχή). Τυχόν σημαντική και παρατεταμένη αύξηση της θερμοκρασίας θα σημάνει την εμφάνιση ξηρασίας σε πολλές περιοχές μέχρι και την ερημοποίηση σε άλλες. Αλλαγές στο φυτικό και στο ζωικό βασίλειο, εξαφάνιση ή σπανιότητα διαφόρων καλλιεργειών με συνέπεια αλλαγές στην παγκόσμια αγροτική οικονομία, ακόμη και πιθανή εμφάνιση λιμών. Μεγάλη άνοδο σε τιμές αγροτικών προϊόντων. Η ερημοποίηση περιοχών, οι αυξημένες καταιγίδες και πλημμύρες σε άλλες θα μπορούσαν να σημάνουν ακόμα και μετακινήσεις πληθυσμών. Η τήξη των πάγων θα σήμαινε αύξηση της στάθμης της θάλασσας και θα απειλούσε τεράστιες περιοχές χαμηλού υψόμετρου σε χώρες του Ινδικού Ωκεανού αλλά και θα απειλούσε με πλήρη εξαφάνιση ολόκληρα νησιωτικά συγκροτήματα στον Ειρηνικό. Επίσης τυχόν αλλαγές στα μεγάλα ωκεάνια ρεύματα όπως το Ρεύμα του Κόλπου (Gulf Stream) τα οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με το παγκόσμιο κλίμα θα είχαν σημαντικές συνέπειες στο κλίμα ολόκληρων περιοχών. Έτσι π.χ. εξασθένηση του Gulf  Stream του οποίου η εκτροπή, όπως συμβαίνει σήμερα, από την Αμερικανική ήπειρο προς την Βόρεια Ευρώπη,  μετριάζει πολύ το κλίμα της τελευταίας, θα είχε σαν συνέπεια την αισθητή μείωση της θερμοκρασίας στην Β. Ευρώπη και την εμφάνιση παγόβουνων μέχρι το ύψος της Αγγλίας!
Και η λίστα δεν περιορίζεται στα παραπάνω. Σοβαρό πρόβλημα λοιπόν. Να μαζευτούμε, να κάνουμε καμία σύσκεψη να το συζητήσουμε το θέμα βρε παιδιά. Δεκάδες επί δεκάδων οι συσκέψεις και οι συζητήσεις σε επιστημονικά, κυβερνητικά και διεθνή fora. Εδώ προέκυψαν δύο σημαντικοί όροι: ο όρος mitigation και ο όρος adaptation. Με τον πρώτο εννοούμε πολιτικές που αποσκοπούν στην «μείωση» ή «καταπολέμηση» του φαινομένου της αλλαγής του κλίματος και με τον δεύτερο την ανάπτυξη πολιτικών για την προσαρμογή και την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων από την αλλαγή του κλίματος. Το περίφημο Πρωτόκολλο του Κυότο ασχολήθηκε κυρίως με το mitigation. Πως δηλαδή να μειώσουμε την αύξηση της θερμοκρασίας μειώνοντας τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και κυρίως του διοξείδιου του άνθρακα που προέρχονται από την καύση ορυκτών καυσίμων. Εδώ πρέπει να διευκρινίσουμε πως αυτή η πολιτική θεωρεί δεδομένο πως για την αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη ευθύνεται ο άνθρωπος και συγκεκριμένα με την αυξημένη καύση υδρογονανθράκων. Αυτή η θέση υποστηρίχθηκε από τους περισσότερους επιστήμονες και την ασπάστηκαν οι περισσότερες χώρες με την Ε.Ε.  να πρωτοστατεί στην κατεύθυνση αυτή και να ζητά την επιβολή αυστηρών μέτρων για την μείωση των εκπομπών, την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών λιγότερο ή καθόλου ρυπογόνων, όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας κλπ.
Στην αντίπερα όχθη χώρες όπως οι ΗΠΑ, και οι πιο σημαντικές αναδυόμενες οικονομίες όπως η Βραζιλία και η Ινδία. Ειδικά οι ΗΠΑ, βασιζόμενες σε άλλες επιστημονικές μελέτες αμφισβήτησαν το γεγονός της ανθρώπινης προέλευσης της υπερθέρμανσης και αρνήθηκαν να υπογράψουν το Πρωτόκολλο του Κυότο. Στην ουσία βέβαια και ανεξάρτητα από την ειλικρίνεια ή όχι του τι πίστευαν, ο βασικός λόγος ήταν η προστασία της αυτοκινητοβιομηχανίας τους και του american way of life.  Σε ότι αφορά στις αναπτυσσόμενες χώρες που διέθεταν ξεπερασμένη και ρυπογόνο βιομηχανία η καχυποψία ήταν ότι με αυτόν τον τρόπο οι αναπτυγμένες χώρες θα τους έκαναν αθέμιτο ανταγωνισμό καταδικάζοντας τις οικονομίες τους στο να μην είναι ανταγωνιστικές. Με τούτα και με κείνα το Kyoto πήγε περίπατο. Θεσπίστηκαν όμως, μετά από ατέλειωτες διαβουλεύσεις,  όρια εκπομπών για κάθε χώρα , ανάλογα με το οικονομικό της επίπεδο, τέτοια που να μην στραγγαλίζουν τις ανερχόμενες οικονομίες αλλά να τους επιτρέπουν να φτάσουν κάποιο σχετικά ικανοποιητικό επίπεδο. Το αστείο είναι ότι επειδή κάποιες χώρες δεν θα μπορούσαν να φτάσουν το επίπεδο εκπομπών που τους επιτρεπόταν λόγω υστέρησης ανάπτυξης, ενώ άλλες θα δυσκολεύονταν να κάνουν τις περικοπές που έπρεπε, θεσπίστηκε ένα είδος αγοραπωλησίας δικαιωμάτων εκπομπών μέσω χρηματιστηριακών πράξεων!!! Το χρήμα, πάντα το χρήμα…
Θα σταματήσουμε εδώ για σήμερα. Την επόμενη φορά θα μιλήσουμε για παλαιότερα κλίματα και για την «άλλη» άποψη σχετικά με το ποιος ευθύνεται για την αύξηση της θερμοκρασίας.
Μέχρι τότε να είστε καλά.
Από το Protagon.gr Αλέκος Λασκαράτος

 

ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΚΥΒΕΡΝΕΙΟΥ

Από το Υπουργείο Πολιτισμού εκδόθηκε στις 3 Απριλίου η ακόλουθη απόφαση:

ΘΕΜΑ: Έγκριση αποτελέσµατος και κατακύρωση του µειοδοτικού διαγωνισµού για το
έργο: «ΕΠΙΣΚΕΥΗ – ΣΤΕΡΕΩΣΗ ΚΤΙΡΙΟΥ “ΚΥΒΕΡΝΕΙΟ ΚΑΠΟ ΙΣΤΡΙΑ” ΓΙΑ ΤΗ
ΣΤΕΓΑΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ ΤΗΣ ΑΙΓΙΝΑΣ.»

ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ
Εγκρίνουµε το αποτέλεσµα του µειοδοτικού διαγωνισµού για το έργο: «ΕΠΙΣΚΕΥΗ –
ΣΤΕΡΕΩΣΗ ΚΤΙΡΙΟΥ “ΚΥΒΕΡΝΕΙΟ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ” ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΕΓΑΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ
ΑΡΧΕΙΟΥ ΤΗΣ ΑΙΓΙΝΑΣ», σύµφωνα µε την εισήγηση της Επιτροπής Διαγωνισµού και
κατακυρώνουµε το έργο στην εταιρεία “ΕΠΑΚΡΟΝ ΤΕΧΝΙΚΗ Ε.Ε.“, µε την χαµηλότερη
προσφορά και µε προσφερόµενη µέση έκπτωση σαράντα επτά και πέντε χιλιοστά επί τοις
εκατό (47,005%) επί της αρχικής προϋπολογιζόµενης δαπάνης των εργασιών, ποσού
1.725.506,32 €.
Το συµβατικό τίµηµα όπως διαµορφώθηκε µε την προσφορά της εν λόγω εταιρείας
είναι 922.462,51 Ευρώ, εκ των οποίων 542.431,77 Ευρώ για εργασίες, 97.637,72 Ευρώ
για Γ.Ε. & Ο.Ε. , 96.010,42 Ευρώ για απρόβλεπτα, 13.889,61 για Αναθεώρηση και
172.492,99 Ευρώ για ΦΠΑ 23%
Οι δαπάνες του έργου θα καλυφτούν από το Πρόγραµµα Δηµοσίων Επενδύσεων ΣΑΕ
044 µε κωδικό έργου 1996 ΣΕ 04400000 και την χορηγία της Δ.Ε.Η.//ΕΣΕ/2180/05.09.2012
ύψους 700,000,00€.
Για την Προϊσταµένη Αρχή
Ο αναπληρωτής Προϊστάµενος Δ/νσης
Ν. Πολυκαρπίδης

Υδροπλάνα στον Σαρωνικό

Στην Περιφερειακή Ενότητα Νήσων συνεκλήθη σήμερα 16 Απριλίου από τον Αντιπεριφερειάρχη Νήσων Δημήτρη Κατσικάρη, ευρεία σύσκεψη για να εξεταστεί η δυνατότητα δημιουργίας υδατοδρομίων ώστε να εξυπηρετούνται τα Νησιά της Αττικής και με Υδροπλάνα, μετά την ψήφιση του Νόμου που καθορίζει οριστικά το πλαίσιο λειτουργίας τους.

Στη σύσκεψη μετείχαν, ο Δήμαρχος Αίγινας Θεοδόσης Σακκιώτης, ο Δήμαρχος Τροιζηνίας Γιάννης Σαμπάνης, ο Δήμαρχος Πόρου Δημήτρης Στρατηγός, ο Δήμαρχος Σπετσών Παναγιώτης Λυράκης, ο Πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών Λευτέρης Κεχαγιόγλου, εκπρόσωποι Λιμενικών Ταμείων και Επιτροπών Τουριστικής Ανάπτυξης από όλα τα νησιά και επαγγελματικοί φορείς.

Μετά την ενημέρωση που έγινε, ακολούθησε εκτενής διάλογος και οι εκπρόσωποι όλων των Δήμων και των φορέων τοποθετήθηκαν θετικά και συμφώνησαν για τη δημιουργία υδατοδρομίων στα Νησιά, ώστε να καταστεί δυνατή η γρήγορη και ασφαλής προσέγγιση με υδροπλάνα από το Φαληρικό κόλπο, το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και από νησί σε νησί.

Ο Αντιπεριφερειάρχης Νήσων Δημήτρης Κατσικάρης, επισήμανε μεταξύ άλλων τα εξής:
«Η συνεργασία της Περιφερειακής Ενότητας Νήσων Αττικής με τους Δήμους συνεχίζεται για ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα τουριστικής ανάπτυξης και η βούληση όλων είναι να στηρίξουμε τη δημιουργία Υδατοδρομίων στα νησιά μας, καλύπτοντας συμπληρωματικές μεταφορικές ανάγκες.
Με τη δημιουργία υδατοδρομίων -που αλλού έχουν λειτουργήσει δεκαετίες νωρίτερα-, στον πολυνησιακό μας χώρο μπορούν να εκτελούνται τακτικές επιβατικές, έκτακτες και περιηγητικές  πτήσεις. Μπορούν επίσης να μεταφέρονται μικρά φορτία, αλλά, το κυριότερο, μπορούν να καλυφτούν νοσοκομειακές ανάγκες λόγω της πολυχρηστικότητας  του μέσου και να σωθούν ζωές με την γρήγορη και ασφαλή μεταφορά ασθενών.
Η Περιφέρεια Αττικής σε αγαστή συνεργασία με τους Δήμους, κινείται με πράξεις και έργο σε όλα τα επίπεδα των υποδομών αλλάζοντας τον αναπτυξιακό χάρτη στα νησιά μας και έχει την πολιτική βούληση να στηρίξει μια ακόμα πρωτοβουλία που συμβάλλει στην συμπλήρωση των μεταφορικών αναγκών τους».

Κλιματική αλλαγή: μεταλλάξεις ζώων και αναταράξεις στις πτήσεις βλέπουν οι επιστήμονες

Μεγάλη εντύπωση έχει προκαλέσει στους επιστήμονες η ικανότητα του μωβ αχινού να προσαρμόζεται στις σοβαρές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, με κυριότερη την οξίνιση των ωκεανών που δημιουργεί ένα «καυστικό» περιβάλλον για τα θαλάσσια είδη.
Στο πλαίσιο της έρευνάς τους Αμερικανοί επιστήμονες καλλιέργησαν στο εργαστήριο μωβ αχινούς του είδους Strongylocentrotus purpuratus.
Οι αχινοί καλλιεργήθηκαν σε ειδικές συνθήκες, παρόμοιες με αυτές που αναμένεται να επικρατήσουν μελλοντικά λόγω της αύξησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Όταν εκτέθηκαν σε υψηλά επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα στο εργαστήριο οι αχινοί άρχισαν να παρουσιάζουν σημαντικές αλλαγές σε ό,τι αφορά την αναλογία των γονιδίων που καθορίζουν την ανάπτυξη και την παραγωγή μετάλλων. Επίσης αλλαγές σημειώθηκαν και στα γονίδια που ρυθμίζουν το PH των κυττάρων ώστε να διατηρείται σε ανεκτά επίπεδα.
Η έρευνα γεννά ελπίδες για την επιβίωση των ειδών στις σκληρές συνθήκες της κλιματικής αλλαγής, ωστόσο είναι άγνωστο αν και τα υπόλοιπα ζώα θα καταφέρουν να ανταποκριθούν με την ίδια αποτελεσματικότητα.
Η μελέτη, που διενεργήθηκε από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Indiana στις ΗΠΑ με επικεφαλής την καθηγήτρια Βιολογίας, Melissa Pespeni, δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση PNAS.
Η κλιματική αλλαγή επηρεάζει και τις πτήσεις
Προβλήματα και στις αεροπορικές πτήσεις προκαλεί η κλιματική αλλαγή, λόγω της αποσταθεροποίησης των ρευμάτων του αέρα σε ύψη που χρησιμοποιούν οι εμπορικές αερογραμμές.
Οι αναταράξεις κατά τη διάρκεια των πτήσεων τραυματίζουν εκατοντάδες επιβάτες και προκαλούν ζημιές στα αεροσκάφη που συνολικά ξεπερνούν τα 150 εκατ. δολάρια ετησίως.
«Η κλιματική αλλαγή δεν θερμαίνει απλώς την επιφάνεια της Γης αλλά μεταβάλλει επίσης τους ατμοσφαιρικούς ανέμους που πνέουν σε ύψη 10 χιλιομέτρων, όπου πετούν τα αεροπλάνα», δήλωσε ο επικεφαλής της μελέτης, Paul Williams, από το Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ στην Αγγλία.
«Αυτό καθιστά την ατμόσφαιρα ακόμα πιο ευάλωτη στην αστάθεια που δημιουργεί αναταράξεις σε κενά αέρος. Η έρευνά μας συμπεραίνει ότι από εδώ και στο εξής η επιγραφή ‘δέστε τη ζώνη σας’ στα αεροπλάνα θα ανάβει πολύ συχνότερα συγκριτικά με τις προηγούμενες δεκαετίες», κατέληξε ο ερευνητής.
econews

ΚΑΛΑ ΝΕΑ ΓΙΑ ΤΑ ΝΗΣΙΑ ΤΟΥ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ

Στο νέο Αναπτυξιακό νόμο όπως τελικά διαμορφώθηκε, η ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης ανταποκρίθηκε θετικά στο αίτημα μας να επανέλθει η ευεργετική για την περιοχή διάταξη, διασφαλίζοντας επιδοτήσεις μέσω του αναπτυξιακού νόμου που φθάνουν το 40% της επένδυσης, όταν οι αντίστοιχες της ηπειρωτικής Αττικής προσδιορίζεται σε 25%.

Η επίμαχη διάταξη διαμορφώθηκε τελικά ως εξής: 

«Στα επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται στα νησιά και στις περιφερειακές ενότητες νήσων που ανήκουν διοικητικά στις Περιφέρειες της Ηπειρωτικής Ελλάδας παρέχονται τα ανώτατα ποσοστά του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, κατά μέγεθος επιχείρησης.»

Το αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας δεν συμβάλλει μόνο στην δημιουργία προϋποθέσεων  που θα προκαλέσουν  επενδύσεις, αλλά κυρίως σηματοδοτεί τη σταδιακή υλοποίηση του πάγιου αιτήματος της νησιωτικής περιοχής του Αργοσαρωνικού  και Κυθήρων,  που απαιτεί να αναγνωριστούν οι διαφορετικές ανάγκες της από εκείνες του Λεκανοπέδιου, τόνισε ο περιφερειακός σύμβουλος κ. Σπ. Σπυρίδων.